Minoritet/majoritet




Den 26-10-2017 ved Bjørg og Tekla

Dagens program

09.00-09.10: Velkommen og dagens program
09.10-09.35: Øvelse - styrke og udfordring i facilitering af varme kartofler
09.35-09.45: Betty Leask fra et studenterperspektiv
09.45-10.15: Minoritet og majoritet i samfunds- og individperspektiv
10.15-10.30: Pause
10.30-10.50: Gruppearbejde med cases
10.50-11.25: Fremlæggelse og diskussion af cases
11.25-11.40: Arbejdsgrupper og ansvar
11.40-11.55: Opsamling på tidligere workshops
11.55-12.00: Opsamling på bloggen


Cases fra den mangfoldige læreruddannelse

Analyser og handlemuligheder på cases "Udfordrede studiegrupper", "Integration og øl" og "Skoleskema med ekstra timer" opdateret i dokumentet:


Materialer



Hjemmeopgave

  • Prøv at arbejde med alternative gruppedannelser i undervisningen
  • Hvis du havner i en konfliktfyldt situation, læg mærke til, om du "går", "står" eller "slår. Har du fokus på sag eller relation?
  • Analyser eget tekstvalg i modulplan/tekst og billedvalg i PowerPoint, eller eksempler i undervisningen i forhold til monokulturelle positioner?
  • Forsøg at omrokere de studerendes placering i rummet og iagttag, hvad der sker
  • Analyser UCC i forhold til individers religiøse praksis og fælles religiøs praksis og/eller traditioner med religiøs kontekst
  • Forbered en undervisningsgang, hvor du bevidst inddrager mangfoldighed tematisk og/eller organisatorisk
  • ...

10 kommentarer:

  1. Dagen har givet refleksion omkring majoritetsnormalitet og minoritetsnormalitet - Det er så let at opdage når andre taler ud fra minoritetsnormaliteter - men sværere når vi selv gør det. Det er vigtigt det ikke bliver noget "nogen" gør - det er noget vi alle gør hele tiden, men som vi kan gøre hinanden bevidste om og tale om hvorfor det netop er disse forestillinger og hvordan vi kan handle på det.
    Mennesket har brug for fællesskaber - også nogen gange med nogen der ligner os. Er vores idealforestilling af den lærerstuderende en person der bare kan indgå i alt - og ikke har tilhørsforhold og præferencer? Hvornår bliver tilhørsforhold og præferencer et problem?

    SvarSlet
  2. Det fungerede godt at diskutere konkrete cases med brug af udvalgte analytiske begreber - især fordi oplægsholderne var gode til at få kvalificeret analyserne af de diskuterede cases. Det bringer projektet tæt på en læreruddannelsespraksis...

    SvarSlet
  3. "Unity in diversity" et godt udgangspunkt for den værdimæssige diskussion --> Demokratiske værdier som mindste fællesnævner --> Hvordan forstås demokrati? Bliver den nationale lovgivning og de internationale konventioner i sidste ende "grænsen"?

    Et andet overordnet hensyn må vel være fagligheden? Skal vi gå på kompromis med andre værdier for at leve op til de faglige målsætninger? --> Behov for klar ledelsesmæssig prioritering af sammenhængen mellem trivsel/gode relationer og høj faglighed.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er klart enig i, at professionsfagligheden er det fælles grundlag. Og der er demokratiske værdier i professionsfagligheden, som ikke er forenelige med bestemte typer af adfærd; alt er ikke OK. Men jeg oplever bare stort set aldrig den konflikt, så det oplever jeg ikke som et problem.

      At få studerende til at samarbejde, acceptere hinanden og - især - engagere sig i hinanden er derimod en fast udfordring/vilkår. Det har en enorm betydning for studiemiljøet på et hold og dermed på de studerendes udbytte af uddannelsen. I det arbejde kan jeg savne redskaber, begreber og inspiration til/debat om tiltag:
      I undervisningen:
      * arbejdsformer og relationelt arbejde.
      * opgaver/projekter og studiemiljø i den forbindelse
      * læsning og forberedelse: hvad er kulturen? gode arbejdsvaner og inddragelse af fællesskab i individuel studieforberedelse.
      * evaluereringskultur
      udenfor undervisningen:
      * arrangementer som relationsarbejde
      * 'udenomkontakt' - den uformelle snak og at have forum for den
      * digitalt læringsmiljø; hvad kan det? (når vi får det igen - studiezonen er jo håbløs)

      Slet
  4. Det er tankevækkende og inspirerende hvordan workshop arbejdsformen er givende for energi og refleksionsrummet i denne kollegagruppe. Som Lise skriver, giver det de analytiske begreber liv og retning.

    SvarSlet
  5. Det var nogle spændende og tankevækkende oplæg om minoritet og majoritet. Nogle teoretikere bruger begrebet "minorisering" (og sågar "dobbelt-minorisering") om de processer, hvorigennem minoriteter skabes som grupper, der netop "ikke har magten til at bestemme, hvad der er normalt". Forstår man minoritetsbegrebet bredt nok har vi alle i en eller anden sammenhæng erfaringer med at tilhøre en minoritet - også de af os som traditionelt udelukkende bliver set som og oplever os selv som tilhørende majoriteten. Det er da værd at tænke over:)

    SvarSlet
  6. Ift. øl og integrationscasen: Vi talte om, at det først var efter, problemet var opstået, at refleksionerne omkring alkohol og ikke-alkohol opstod for Eva. Kunne man måske komme omkring problemet ved fra starten af at italesætte, at det ikke behøver at være en barriere for socialt sammenhold, at nogen ikke drikker? Så kunne man måske i den bedste af alle verdener have et hold, hvor ædru og halvsnaldrede studerende godt kunne tale sammen og det var mindre akavet.

    SvarSlet
  7. Mange spændende emner i dag! Ommkring gruppearbejde, synlig / usynlig minoritet og tid/rum til læreruddannerens opbygning af relationer til de studerende.

    Jeg tænker på, om vores prokjekt kan spille sammen med et andet projekt, jeg deltager i. Teachers well being and diversity. Her sættes der også fokus på mangfoldighed, relationer og værdier i lærerarbejdet. Alt sammen her i relation til læreres og pædagogers trivsel og arbejdsglæde.

    SvarSlet
  8. Med afsæt vores samtale om Nicolais case, der dybest set handlede om, at gå pragmatisk - men også ordentligt - til værks i forhold til studerende, der på den ene eller anden måde er udfordrede tænker jeg, at det kunne være spændende at få det gjort klart (og/eller præge), hvordan LU-ledelsen forholder sig i forhold til at prioritere ressourcer på at inkludere mangfoldigheden på stedet og at bevare og udnytte mangfoldigheden på en konsktuktiv måde.

    SvarSlet
    Svar
    1. Godt spørgsmål, Andreas. Måske kan man tage fat i, at det her ikke er en langhåret feel-good diskussion om at være ordentlige og 'rigtige' mennesker/professionelle, men det har betydning for fastholdelse og optag. Et godt studiemiljø er meget synligt på bundlinjen! Hvis ledelsen behøver argumenter, kan de jo reflektere over, hvorfor Blaagaard endte som en tom ørken med ganske voldsomt fald i optag og gennemførsel de sidste to år. Jeg har ikke tallene, men det var særdeles voldsomt; faldet i optag mener jeg var på næsten 30% alene det sidste år (og det var i forhold til året før, som heller ikke var godt). Ingen tvivl om, at optagelseskrav på 7,0 har betydet en del på den konto; men studiekultur laver ikke sig selv blot pga. et karaktérgennemsnit.

      Slet